گیاه آماریلیس

چهارشنبه 20 فروردين 1399
18:11
admin

گیاه آماریلیس ، از جمله گیاهان زینتی به شمار می رود. این گیاه علفی رشدی برابر 10 تا 50 سانتی متر ارتفاع و نیز 10 تا 50 سانتی متر گستردگی خواهد داشت. آماریلیس برای اینکه به رشد کاملی برسد به 5 تا 10 سال زمان نیاز دارد.

در فصل زمستان تا بهار گل های قیفی شکل خوشبویی بر روی ساقه های بی برگ آن ظاهر می شوند. این گیاه را می توانید از ماه مهر تا اسفند بکارید. گل های زیبا و سهولت نگهداری آماریلیس سبب شده به گیاهی پر طرفدار تبدیل شود و در دسته گیاهان آپارتمانی قرار گیرد گونه های بسیاری از آماریلیس در جهان وجود دارد که گل هایی به رنگ قرمز، سفید، صورتی، نارنجی و حنایی گاهی با نقش هایی راه راه دارند. تمامی گونه های آماریلیس دارای پیازهای بزرگی هستند که پیازها یک و یا گاهی دو ساقه گل دهنده پدید می آورند. پیازها در برابر سرما کم طاقت بوده به همین خاطر آنها را در جایی گرم نگهداری کنید تا از بین نروند. آماریلیس قادر است گل های خود را هم در فصل زمستان حفظ کند. برگ هایی نواری به رنگ سبز تیره و براق دارد. در ضمن بومی آمریکای جنوبی بوده و بیشتر در مناطقی با آب و هوا ی مدیترانه ای کشت می شود.


نام علمی: هیپستروم HIPPEAS- TRUM
نام انگلیسی: AMARYLLIS
تعداد گونه ها: 75 گونه
نام فارسی: نسرین


نیازها و شرایط نگهداری گیاه آماریلیس

خاک گیاه آماریلیس: از آنجایی که گیاهی پیازدار است به خاک سبک نیاز دارد. برای همین می توانید ترکیبی از رس، ماسه، خاک برگ و کود دامی پوسیده برای آن استفاده نمایید.


نور گیاه آماریلیس: ای گیاه نور دوست و گرما پسند می باشد تا جایی که در نور مستقیم گل های گیاه شکوفا می شوند.


آبیاری گیاه آماریلیس: برای آبیاری به سطح خاک گیاه توجه کنید که خشک باشد سپس عمل آبیاری را انجام دهید. آبیاری بیش از حد نیز پوسیدگی ریشه را در پی خواهد داشت.


دمای گیاه آماریلیس: دمای حدود 20 درجه سانتی گراد برای رشد گیاه مناسب می باشد.


آفات و بیماری های گیاه آماریلیس

کنه پیاز یکی از آفاتی است که گیاه را مورد حمله قرار می دهد و سبب کم رشدی و زردی برگ ها و عدم گلدهی گیاه خواهد شد. برای از بین بردن این آفت از سمی به نام سم کنه کش استفاده نمایید.


لاروها و مگس ها نیز برای گیاه حالتی ناخوشایند ایجاد می کنند.


بیماری هایی مانند لکه قرمز، ویروسی موزاییک و پوسیدگی ریشه ها و ساقه ها نیز این گیاه را تهدید می کند.


عدم نور کافی به گیاه سبب عدم گلدهی گیاه خواهد شد.


بیماری لکه برگی سبب پیدایش لکه هایی بر روی گیاه می شود که می توان آنها را با سم قارچ کش از بین برد.

تکثیر گیاه آماریلیس

کاشت بذر: برای این کار بذرها را به مدت 12 ساعت در آب بخیسانید، سپس آنها در عمق 1 سانتی متری بکارید. آماریلیس پس از گذشت حدودا سه سال گلدهی خواهد داشت.


از طریق پیاز: برای این کار در فصل پاییز پیاز گیاه را خارج کرده و پیازک هایی که به پیاز گیاه مادر متصلند را جدا کرده و در خاک مناسب بکارید. گلدان را در دمای 15 تا 20 درجه سانتی گراد قرار دهید. پیاز ها را به گونه ای در خاک قرار دهید که گردن و شانه های پیاز بالای خاک قرار بگیرد. در این حلت رنگ گل های حاصله شبیه به رنگ گل های گیاه مادر می باشد. البته حدود دو الی سه سال زمان لازم است تا گیاه به گل بنشیند.


کاشت پیاز در آب: در ظرفی بلند تا حدود ده سانتی متر آب و سنگریزه ریخته و پیازها را روی سنگ قرار دهید. حواستان باشد پیازها در آب نباشند. هفته ای یک مرتبه آب آن را عوض کنید.

منبع: https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%B3


[ بازدید : 161 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به fefet است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]