واتر پمپ و عملکرد آن

شنبه 13 ارديبهشت 1399
11:47
admin

مجموعه سناکوه تعریفات متعددی از واترپمپ را برای شما ارائه می‌دهد، واتر پمپ و عملکرد آن

واترپمپ (آبرسانی موتور)
یکی از مهمترین قطعات موتور پمپ‌های موجود در پیشرانه، پمپ آب آن که در بین عموم به نام لاتین آن یعنی واتر‌پمپ شناخته می‌شود. یک پمپ پر قدرت است ،که شدت کارایی بالایی دارد. آب را با سرعت بالایی درون موتور می چرخاند. این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که وظیفه چرخش آب را درون بلوک سیلندر و سر‌سیلندر برعهده داشته است. کوتاهی از وظیفه آن برابر است با در مرحله اول سوختن واشر سیلند و در اخرین مرحله با قفل شدن موتور است. که هر کدام هزینه‌های خاصی را بر دوش راننده خواهند گذاشت.
یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واتر پمپ نام دارد و همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد. یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است. این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل میباشد.

نحوه عمل کرد

واتر‌پمپ یک پمپ گریز از مرکز ساده است. که به وسیله تسمه که به میل لنگ وصل شده است در می آید . واتر پمپ مایع خنک کاری کننده ی را با فشار به داخل محفظه های آب موتور هدایت می‌کند. واتر پمپ به وسیله نیروی گریز از مرکز مایع را از داخل موتور به چرخش در می آورد و این پمپ کردن بدون توقف تا زمانی که خودرو روشن است ادامه پیدا می کند . مجرای ورودی واتر پمپ در نزدیک مرکز آن قرار دارد . پره های واتر پمپ ، مایع خنک کننده را به بیرون هدایت می کنند . به طور کلی واتر پمپ، مایع را با فشار ابتدا از موتور و سر سیلندر عبور داده و سپس با رادیاتور هدایت می کند.

ساختمان واترپمپ شامل :
- بلبرینگ
- بدنه آلومینیومی (پوسته)
- آب پخش کن
- فیبرو فنر
- فولی
- واشر
این قطعات بر روی بلوک سیلندر و در امتداد فولی میل لنگ نصب شده و توسط تسمه تایم ( در خودرو های نسل جدید) که در ارتباط با فولی واترپمپ می‌باشد. هماهنگ با دو موتور و همزمان با آن میچرخد در نتیجه پروانه آن با نیروی گشتارو موتور اقدام به گردش آّب در مجاری و کانالهای آب موتور و رادیاتور مینماید .

برای اینکه واتر پمپ راحت تر کار کند مابین پوسته و میله یک بلبرینگ کار گذاشته شده که در داخل بلبرینگ بعضی از واتر پمپ‌ها گیریس مخصوص وجود دارد که احتیاج به گیریس کاری ندارند و همچنین برای جلوگیری از ریختن آب داخل واتر پمپ به بیرون، از فیبر فنر استفاده شده که به آن کاسه نمد نیز می‌گویند. پشت فیبر و فنر سوراخی برای هوا وجود دارد که اگر گرفته شود فیبر فنر خراب می‌شود.

وظیفه و عملکرد واترپمپ
چون همیشه در قسمت پایین رادیاتور آب خنک و در بالای آن آب گرم برگشتی از موتور وجود دارد لذا برای رساندن آّب جهت خنک کردن موتور از شلنگ پایین رادیاتور استفاده می‌شود.
آب از شلنگ پایین به وسیله مکش واترپمپ وارد کانالهای بدنه سیلندر موتور می شود و در اطراف سیلندر ها گردش کرده است و ضمن خنک کردن آنها خور آب مقداری ولرم شده و از کانال‌های سیلندر به گرمترین نقطعه موتور که سر سیلندر است وارد می‌شود و در سر سیلندر از اطراف سو پاپ و شمع ها عبور کرده و آنها را نیز خنک می نماید و چون آب در سر سیلندر گرم می‌شود لذا از طریق ترموستات و لوله بالا جهت خنک شدن وارد رایاتور می شود که این گردش سریع و راحت آب به وسیله واترپمپ انجام می‌شود.



[ بازدید : 425 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به fefet است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]